EL
REALISME
- S'anomena Realisme -amb majúscules- el nou moviment artístic sorgit a partir del 1848 com a reacció a l'esperit romàntic d'evasió.
- L'interès renovat per la realitat exterior i immediata en constitueix la base fonamental.
- Si el Romanticisme sentia fascinació pels mons exòtics i el passar medieval, el Realisme es va orientar cap les coses properes i presents.
- Si el Romanticisme propuganava una visió subjectiva, el Realisme reivindicava els testimoni objectiu, de vegades amb una clara actitud de denúncia social.
- El Realisme substitueix els déus i herois pel poble anònim o el paisatge, com ho fa el Romanticisme, però des d'un punt de vista diferent.
- No introdueix innovacions formals.
- Suposa una provocadora revolució temàtica.
- Màxims representants: Courbet, Millet i Daumier.
COURBET
- Artista compromès políticament; va participar activament a la Comuna de París de 1871, fet que el va obligar a exiliar-se de França.
- Rep influència d'artistes com Caravaggio o Velázquez.
- Representació d'obrers, gent del poble -personatges sense cap rellevància-, escenes quotidianes amb contingut de denúncia social, retrats, paisatges, etc. Aquesta temàtica “vulgar”, elevada a obra d'art, resultava escandalosa per a una societat acostumada a l'art acadèmic.
- No idealitza la realitat i la mostra tal qual, en ocasions com a instrument de denúncia i crítica del seu temps.
- Pinta a l'oli sobre llenç, tractant-se, en moltes ocasions, d'obres de gran format.
- Solament la seva obra El taller del pintor té un contingut simbòlic i al.legòric, reflectit a partir de la representació realista del propi artista, les seves muses, amics, clients i gent del poble. La influència de Velázques hi es present en el tractament de la llum, el color i la composició a l'interior d'un espai arquitectònic.
- Obres:
- L'origen del món
- El taller del pintor
- Els picapedrers
- L'enterrament d'Ornans
- Les dorments
- Bon dia senyor Courbet
DAUMIER
Pintura i dibuix de temàtica realista. Crítica social àcida contra tots els sectors de l'Europa industrialitzada del segle XIX, aconseguida a través d'un traç dinàmic tendent a la caricaturització dels personatges representats. La influència de les sèries de gravats de Goya és molt evident. se'l considera precedent de l'estètica del còmic.
MILLET
Pintor de temàtica realista -representació de la pagesia i del món rural del segle XIX- que tendeix, a través del tractament del color i de la llum, cap a una visió més poètica de la realitat representada. Ex:: L'Àngelus.