martes, 5 de junio de 2012

PINTURA REALISTA


EL REALISME

  • S'anomena Realisme -amb majúscules- el nou moviment artístic sorgit a partir del 1848 com a reacció a l'esperit romàntic d'evasió.
  • L'interès renovat per la realitat exterior i immediata en constitueix la base fonamental.
    • Si el Romanticisme sentia fascinació pels mons exòtics i el passar medieval, el Realisme es va orientar cap les coses properes i presents.
    • Si el Romanticisme propuganava una visió subjectiva, el Realisme reivindicava els testimoni objectiu, de vegades amb una clara actitud de denúncia social.
  • El Realisme substitueix els déus i herois pel poble anònim o el paisatge, com ho fa el Romanticisme, però des d'un punt de vista diferent.
  • No introdueix innovacions formals.
  • Suposa una provocadora revolució temàtica.
  • Màxims representants: Courbet, Millet i Daumier.

COURBET

  • Artista compromès políticament; va participar activament a la Comuna de París de 1871, fet que el va obligar a exiliar-se de França.
  • Rep influència d'artistes com Caravaggio o Velázquez.
  • Representació d'obrers, gent del poble -personatges sense cap rellevància-, escenes quotidianes amb contingut de denúncia social, retrats, paisatges, etc. Aquesta temàtica “vulgar”, elevada a obra d'art, resultava escandalosa per a una societat acostumada a l'art acadèmic.
  • No idealitza la realitat i la mostra tal qual, en ocasions com a instrument de denúncia i crítica del seu temps.
  • Pinta a l'oli sobre llenç, tractant-se, en moltes ocasions, d'obres de gran format.
  • Solament la seva obra El taller del pintor té un contingut simbòlic i al.legòric, reflectit a partir de la representació realista del propi artista, les seves muses, amics, clients i gent del poble. La influència de Velázques hi es present en el tractament de la llum, el color i la composició a l'interior d'un espai arquitectònic.
  • Obres:
    • L'origen del món
    • El taller del pintor
    • Els picapedrers
    • L'enterrament d'Ornans
    • Les dorments
    • Bon dia senyor Courbet
DAUMIER

Pintura i dibuix de temàtica realista. Crítica social àcida contra tots els sectors de l'Europa industrialitzada del segle XIX, aconseguida a través d'un traç dinàmic tendent a la caricaturització dels personatges representats. La influència de les sèries de gravats de Goya és molt evident. se'l considera precedent de l'estètica del còmic.
MILLET 

Pintor de temàtica realista -representació de la pagesia i del món rural del segle XIX- que tendeix, a través del tractament del color i de la llum, cap a una visió més poètica de la realitat representada. Ex:: L'Àngelus.